insta.lacja

Nagroda główna w konkursie na koncepcję punktu widokowego na placu budowy nowego budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

TYP: pawilon tymczasowy
POWIERZCHNIA:
25 m2
LOKALIZACJA:
Warszawa, Polska
STATUS: praca konkursowa, w realizacji
DATA: wrzesień 2019
PROJEKT:
Klaudia Gołaszewska,
Marek Grodzicki,
Kinga Grzybowska,
Michał Hondo,
Jakub Wójtowicz,
Filip Zieliński,

PUBLIKACJE:
Bryła
Architektura Murator
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Miasto Stołeczne Warszawa
Politechnika Poznańska
Sztuka Architektury
Property Design
Warsaw Now
Projekt Inwestor
Nowa Warszawa
Nasze Miasto

IDEA

Elementem każdego obrazu jest rama – wzmacniająca percepcję, finalna część dzieła, która kadruje wybrany fragment przestrzeni. Montowana w końcowym etapie pracy artysty stanowi jej zwieńczenie. Podkreśla to, co przez długie godziny pracy próbował wyrazić twórca- dzieło stanowiące jego indywidualną wizję świata.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej jest miejscem będącym symboliczną ramą obrazu. To przestrzeń kadrująca, nakierunkowująca zwiedzających na oryginalne wizje artystów, którzy poprzez sztukę wyrażają swoje emocje.

Obserwacja ta była inspiracją dla stworzenia pawilonu widokowego, który podobnie jak przestrzeń ekspozycyjna w muzeum, umożliwiałby twórcze oczekiwanie na budowę nowego gmachu.

Projektowaną formę połączonych ram i płaszczyzn wykreowano tak, aby to nie widok budowy, lecz osoba ją obserwująca stała się głównym punktem pawilonu – metaforycznym połączeniem pojedynczej jednostki ludzkiej ze sztuką, która bez udziału człowieka nie mogłaby istnieć. Projektowany pawilon zwraca uwagę, że wszystko co ważne w sztuce – emocje, wrażenia i uczucia wychodzą od człowieka. W jednym momencie czynią go najważniejszym z elementów sztuki – kreatorem i odbiorcą.

FORMA

Pawilon widokowy jest zapowiedzią budującego się gmachu muzeum sztuki nowoczesnej. To przedsmak tego co powstaje, stanowiąc przestrzeń buforową między Pałacem Kultury a nowo powstającym obiektem

Zaproponowana forma punktu widokowego została oparta na konstrukcji sześciennej kratownicy, utworzonej z rusztowania rurowo-złączkowego będącego głównym elementem nośnym instalacji. Modułowe połączenia rur zaadaptowano w sposób umożliwiający przyłączenie do nich właściwych części pawilonu – płaszczyzn kadrujących widok. Prostota formy oraz zastosowanie konstrukcji jako elementu eksponowanego nadaje bryle nowoczesny i lekki charakter. Całość pawilonu przyjęła formę sześcianu o wymiarach 5x5x5m.

Efektowny kształt formy oraz ekspresyjne kolory mają za zadanie intrygować oraz przyciągać. Inspirując się współczesnymi trendami, ideą było stworzenie hotspotu dla społeczności udostępniających zdjęcia w social mediach, stając się elementem promującym powstający budynek muzeum sztuki.

 KONSTRUKCJA

Konstrukcja rusztowania rurowo-złączkowego zaprojektowana została z wykorzystaniem modułu o długości 1,25 m. Powtarzające się pionowe oraz poziome elementy usztywniono  stężeniami ukośnymi, biegnącymi prostoliniowo na całej wysokości pawilonu. Ta delikatna modyfikacja klasycznego sposobu montażu rusztowań pozwoliła na zdecydowane zwiększenie estetyki surowego układu konstrukcji przy jednoczesnym zachowaniu pełnych właściwości nośnych.

MATERIAŁY

Do stworzenia pawilonu użyto materiałów jednoznacznie łączących się z kontekstem miejsca – placem budowy. Wykorzystanie elementów takich jak rusztowania czy płyty szalunkowe przy jednoczesnym wprowadzeniu subtelnych zmian w estetyce ich użytkowania sprawia, że widz mimo zachowania bezpiecznej odległości może lepiej poczuć klimat prac nad nowym gmachem muzeum.

„Jury doceniło prostotę projektu, który swoim tymczasowym charakterem, towarzyszy toczącej się budowie, a jednocześnie nie pogłębia chaosu wizualnego śródmieścia i pełnej kolorowych reklam pierzei ulicy Marszałkowskiej. Wybrana technologia pozwala większość użytych materiałów poddać recyclingowi, zaś jej główny budulec – rusztowania rurowo-złączkowe zostaną po demontażu instalacji użyte powtórnie.”